
Mijn troeven en tools
-
Een professionele coach wordt erkend door de diversiteit van zijn ervaringen, zijn kennis en zijn opleiding. Het is voor mij belangrijk om, naast mijn professionele ervaring, mezelf voortdurend te trainen en bij te scholen op verschillende gebieden.
-
Om te coachen moet je jezelf voortdurend in vraag kunnen stellen en ondersteund worden in je eigen persoonlijke ontwikkeling, om helder te zijn naar jezelf toe. Om mijn rol als coach goed te kunnen aansturen en op mij te nemen, sta ik regelmatig onder supervisie.
Enkele modellen, hulpmiddelen, theoretische stromingen in mijn interventies:
-
Relatie met anderen: de driehoek van Karpman, de wijzerplaat van Ofman, het systemische wiel, enz.
-
Leiderschapsontwikkeling-persoonlijke ontwikkeling: soorten en stijlen van leiderschap, emotionele intelligentie (Daniel Goleman), egostaat/levenspositie (Transactional Analysis), wiel van toestemmingen, Geweldloze Communicatie, Theory U (Otto Scharmer), principes van de neurowetenschappen …
-
Teamcohesie: type persoonlijkheden, communicatiewijze, geweldloze communicatie, creatie van collectieve intelligentie, krachtig team, bijdragen uit de neurowetenschappen, Ofman-wijzerplaat, enz.
-
Strategie – visie: opkomststrategie en actieve luisterhouding, collectieve intelligentie, vaardigheden, waarden & talenten, etc.
-
Verandermanagement: Hudsonroute, Kottermodel, veranderings-/rouwcurve (Elisabeth Kübeler-Ross), dynamische spiraal, etc.
Ethiek en vaardigheden ICF (International Coach Federation)
Op grond van deze code verplicht de coach zich tot geheimhouding van alle details van de coachinggesprekken.
ACT DIFFERENLTY past de 11 essentiële vaardigheden van een coach van de International Coaching Federation toe
11 essentiële vaardigheden om coach te zijn
Coach zijn voldoet aan specifieke criteria en vereisten die de coach moet respecteren en promoten in de context van zijn contacten en samenwerking met zijn partners. Het accreditatieproces van de International Coach Federation (ICF) heeft de 11 belangrijkste vaardigheden benadrukt die iedereen die coach wil worden, moet bezitten.
Bron: https://www.coachfederation.be/fr/onze-competences-essentielles
01
Houd u aan ethische richtlijnen en professionele normen.
02
Begrijp de behoeften van de klant en stel een oplossing voor die hieraan voldoet.
03
Bouw een relatie op die gebaseerd is op vertrouwen en respect
04
Communiceer op een open, flexibele en geruststellende manier.
05
Besteed bijzondere aandacht aan verbale en non-verbale communicatie en stimuleer de persoonlijke expressie van de cliënt.
06
Stel relevante vragen.
07
Communiceer direct en indirect.
08
Integreer en evalueer alle informatiebronnen en stel oplossingen voor om eerder gedefinieerde doelstellingen te bereiken.
09
Creëer samen met de klant continue leermogelijkheden zodat deze handelt richting het gewenste resultaat.
10
Plan en stel doelen samen met de klant.
11
Vestig de aandacht op wat belangrijk is voor de cliënt en laat hem verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden.